S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

Výkonnostní tabulka olejů

Výkonové klasifikace motorových olejů

Výkonnostní klasifikace dle API

(API - American Petroleum Institut) popisuje úroveň užitných vlastností (výkonnost) motorových olejů symbolem složeným z písmen.

  • Symbol S (Service): benzínové (zážehové) motory
  • Symbol C (Commercial): naftové (vznětové) motory

Vlastní úroveň užitných vlastností určuje dodatkové písmeno na druhém místě (v abecedním pořadí tj. A, B, C…) viz tabulky.

Skupina „S“ – benzínové motory
Třída API Popis olejů Platnost cca od r.v.
SA Nízko aditivované oleje (obsahují přísady ke zlepšení bodu tuhnutí a inhibitory). 1940-50
SB Středně aditivované oleje (obsahují přísady proti stárnutí, korozi a opotřebení). 1956-60
SC Oleje s přísadami proti tvorbě vysokoteplotních úsad, nízkoteplotních kalů, stárnutí, korozi a opotřebení. 1964-67
SD Oleje pro zvýšené požadavky. od 1968
SE Oleje pro vyšší namáhání (Stop and Go provoz), převyšuje skupinu SD. od 1971/72
SF Překračuje skupinu SE (oxidační stabilita, protioděrové schopnosti a odolnost proti tvorbě kalů). od 1980
SG Oleje s náročnějšími požadavky (snížená tvorba kalů a opotřebení). od 1989
SH Často syntetické a částečně syntetické oleje (vysokootáčkové motory, přeplňované motory). od 1994
SJ Syntetické a polosyntetické oleje (požadavky na úsporu paliva a emisní limity). od 1996
SL Překonávají třídu SJ (úspora paliva, prodloužené výměnné intervaly). od 2001
SM Překonávají třídu SL zvýšenou oxidační stabilitou, vyšší ochranou proti opotřebení a tvorbě úsad. od 2004


Skupina „C“ – naftové motory
Třída API Popis olejů Platnost cca od r.v.
CA Oleje pro málo zatěžované motory. 1940-60
CB Oleje pro motory s nízkým až středním zatížením. 1949-64
CC Oleje pro střední a těžké provozní podmínky (přeplňované motory). 1964-70
CD Oleje pro zatěžované motory zejména přeplňované. V roce 1993 nahrazena třídou CF. 1970-79
CD-II Stejné jako CD, navíc pro dvoudobé naftové motory. V r. 93 nahrazena CF-2. 1978
CE Oleje pro těžce namáhané a rychloběžné motory zejména přeplňované. 1983
CF Oleje pro namáhané motory zejména terénních vozidel. Nahrazuje třídu CD. 1994
CF-2 Stejné jako CF, navíc pro dvoudobé naftové motory. Málo používaná. 1994
CF-4 Oleje pro moderní čtyřdobé motory (těžké tahače v dálničním provozu). 1990
CG-4 Oleje pro moderní čtyřdobé motory (motory rychloběžné, splňující emisní limity). 1996
CH-4 Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem. 1998
CI-4 Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem (s EGR). 2002
CI-4 Plus Plus Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem (s EGR). 2004



Výkonnostní klasifikace ACEA

ACEA popisuje úroveň užitných vlastností (výkonnost) motorových olejů písmeny.

  • A/B: oleje pro zážehové a lehké vznětové motory.
  • C: olej kompatibilní s katalyzátory – pro zážehové a lehké vznětové motory.
  • E: oleje pro vznětové motory nákladních automobilů.

Vlastní úroveň užitných vlastností určuje dodatková číslice na druhém místě viz tabulky.

Skupina „A/B“ – benzínové a naftové motory osobních automobilů
Třída ACEA Poznámka
A1/B1 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením.
A2/B2 Standardní oleje, normální intervaly výměn (již neplatné).
A3/B3 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou.
A4/B4 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou a naftové motory s přímým vstřikem.
A5/B5 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny.


Skupina „C“ – zážehové a vznětové motory osobních automobilů (s katalyzátory)
Třída ACEA Poznámka
C1 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s velmi nízkým obsahem sulfátového popelu, síry a fosforu (FORD).
C2 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (PSA).
C3 Motorové oleje s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (Renault, Hyundai, MB...)
C4 Motorové oleje kompatibilní s katalyzátory a s DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst) tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů (platné od r. 2006).


Skupina „E“ – oleje pro vznětové motory nákladních automobilů
Třída ACEA Poznámka
E1 Základní výkonová úroveň motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů (již ne-platné).
E2 Standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn.
E3 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn (již neplatné).
E4 Motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny.
E5 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů s možností prodloužení intervalu výměny.
E6 Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro extrémní prodloužené intervaly výměn s kontrolou obsahu sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V. Jsou vhodné pro motory se systémem EGR, DPF a SCR. Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry (50 ppm).
E7 Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V. Jsou vhodné pro motory se systémem EGR nebo SCR, není vhodný pro systémy DPF.
E9 Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů se zlepšenou ochranou proti opotřebení, úsadám a sazím se sníženým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V včetně prodloužených intervalů výměny oleje. Jsou vhodné pro motory bez i s DPF a pro většinu motorů s EGR a SCR. Zvlášť doporučeno pro nízkosirné palivo.

Poznámka:
EGR (Exhaust Gas Recirculation) - systém recirkulace výfukových plynů
DPF (Diesel Particulate Filter)- filtr pevných částic
SCR (Selective Catalysts Reduction) - systém selektivní katalytické redukce NOx



Firemní předpisy

Velcí výrobci automobilů často zpracovávají pro svá vozidla (motory, převodovky aj.) firemní předpisy, jejichž splnění je podmínkou aprobace automobilových olejů jednotlivých výrobců. V Evropě se vyskytují nejčastěji předpisy VW a MB (viz tabulky). Kromě nich své firemní předpisy zpracovaly i mnohé další automobilky (BMW, CATERPILLAR, CUMINNS, FORD, MAN, SCANIA, VOLVO). Méně častěji se uvádějí schválení další např. MIL-L, NATO (vojenské specifikace).


firemní normy VW (VolksWagen)

  • VW 500.00 - lehkoběžné oleje pro benzínové a nepřeplňované naftové motory, určeno jen pro oleje třídy SAE 5W-xx a 10W-xx.
  • VW 501.00 - multigrádní (vícerozsahové) motorové oleje bez pro benzínové a nepřeplňované naftové motory
  • VW 501.01 - běžné motorové oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory
  • VW 502.00 - lehkoběžné oleje pro benzínové motory požívané při náročnějších zatěžovacích podmínkách, určeno pro oleje třídy SAE 0W-xx, 5W-xx a 10W-xx.
  • VW 503.00 - benzínové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly výměny oleje(30.000 km, 2 roky)
  • VW 503.01 - přeplňované benzínové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly výměny oleje (30.000 km, 2 roky), především určeno pro Audi TT a Audi S3
  • VW 505.00 - pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory, vhodný pro celoroční používání
  • VW 505.01 - pro přeplňované, nepřeplňované i pro naftové motory se systémem PD (čerpadlo-tryska).
  • VW 506.00 - pro naftové motory s velmi dlouho dobou výměnného intervalu (30.000, 2 roky)
  • VW 506.01 - pro naftové motory se systémem PD (čerpadlo-tryska), které využívají prodloužený výměnný intervalem (30.000, 2 roky)
  • VW 504.00 – určeny pro lehkoběžné benzínové motory, mají za úkol omezení popela sulfátu a podporují prodloužený interval výměny, lze jimi také nahradit oleje těchto norem: VW 501.01, VW 502.00, VW 503.00 a VW 503.01.
  • VW 507.00 - určeny pro lehkoběžné naftové motory, mají za úkol omezení popela sulfátu a podporují prodloužený interval výměny oleje, lze jimi také nahradit oleje těchto norem: VW 506.00 a VW 506.01, u pevného intervalu výměny s nimi lze nahradit normy: VW 500.00, VW 505.00 a VW 505.01


firemní normy MB (Mercedes - Benz)

  • MB 226.0 - sezónní oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních vozidel
  • MB 226.1 - celoroční motorové oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních automobilů
  • MB 227.0 - odpovídá normě ACEA E1-98, vhodné pro nepřeplňované naftové motory, interval výměny je 15 000 km
  • MB 227.1 - odpovídá normě ACEA E1-98, vhodné pro nepřeplňované naftové motory, interval výměny je 15 000 km.
  • MB 228.0 - sezónní oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních vozidel
  • MB 228.1 – celoroční oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory, interval výměny je do 30 000 km.
  • MB 228.2 - motorové oleje typu UHPD pro vysoce přeplňované naftové motory, mají prodloužené intervaly výměny u lehkých tříd do 45 000 km, zatímco v těžkých třídách (silniční tahače) je to až 160 000 km
  • MB 228.3 - zejména pro nákladní vozidla, díky jejich vlastnostem je omezen popel sulfátu, fosforu a síry
  • MB 228.5 - podobná oblast použití jako třída MB 228.3, zde jsou navíc zajištěny vyšší užitné vlastnosti, mají prodloužené intervaly výměny u lehkých tříd do 45 000 km, zatímco v těžkých třídách (silniční tahače) je to až 160 000 km
  • MB 228.51 - pro osobní automobily, odpovídají zhruba třídám ACEA A3/B4/C3-04
  • MB 229.1 - pro benzínové a naftové motory osobních vozidel, mají vyšší požadavky než třídy ACEA A2/B2 a A3/B3,
  • MB 229.3 - motorové oleje pro osobní vozidla s prodlouženými intervaly výměny (30 000 km)
  • MB 229.31 - pro osobní automobily, třída odpovídá přibližně normám ACEA A3/B4/C3-04, omezují síru a fosfor
  • MB 229.5 - pouze pro motory osobních vozidel.
  • MB 229.51 – pro osobní automobily s naftovými motory, které jsou vybavené filtrem pevných částic (DPF), pro benzínové motory s prodlouženými intervaly výměny, přibližně odpovídají normám ACEA A3/B4/C3-04, omezují tvorbu popela a splňují požadavky pro „Long life“

firemní normy BMW

  • BMW Spezialöl - určené pro benzínové nebo naftové motory vyráběné do roku 1998
  • BMW Longlife-98 - pro motory od roku výroby 1998
  • BMW Longlife-01 - pro motory vyráběné od září 2001
  • BMW Longlife-01 FE - pro specifické motory vyráběné od roku 2001
  • BMW Longlife-04 – určené jak pro benzínové, tak pro naftové motory s i bez filtru pevných částic (DPF), vyráběné od roku 2004

firemní normy Fiat

  • Fiat 9.55535-G1 - oleje řady „Fuel economy“ se sníženou viskozitou pro benzínové motory, interval výměny 2 roky
  • Fiat9.55535-G2 - vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
  • Fiat 9.55535-H2 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
  • Fiat9.55535-H3 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
  • Fiat 9.55535-D2 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
  • Fiat 9.55535-M2 - pro benzínové a naftové motory
  • Fiat 9.55535-N2 - pro benzínové a naftové motory včetně vysoce přeplňovaných turbomotorů
  • Fiat 9.55535-Z2 – vysoce výkonný olej pro benzínové a naftové motory, taktéž použitelný u speciálních turbomotorů
  • Fiat 9.55535-S1 - motorové oleje řady „Fuel economy“ se sníženou viskozitou určené pro naftové motory vybavené systémem DPF a také pro benzínové motory, interval výměny je 2 roky, přibližně odpovídá normě ACEA C1/C2
  • Fiat9.55535-S2

firemní normy Ford

  • FORD M2C 912-A1 - servisní olej od roku 1996, valitativní úroveň shodná s ACEA A1/B1
  • FORD M2C 913-A1 - servisní olej od roku 1998, kvalitativní úroveň shodná s ACEA A1/B1
  • FORD M2C 913-B – určené pro všechny benzínové a naftové motory bez systému DPF, není určen pro 1.9 TDI!
  • FORD M2C917-A – určené pro naftové motory 1,9 TDI (Galaxy).
  • FORD M2C 934-A - určené pro dieselové motory se systémem DPF, kvalitativní úroveň shodná s ACEA C1
  • FORD WSS - M2C 912-A - určené pro benzínové a naftové motory osobních automobilů, nelze použít v motorech typ: 1,9 TDI (Galaxy) a 1,4 TDCI (Fiesta)
  • FORD WSS - M2C 913-A - určené pro benzínové a naftové motory osobních automobilů, nelze použít v motorech typ: 1,9 TDI (Galaxy) a 1,4 TDCI (Fiesta)
  • FORD WSS - M2C 913-B - určené pro naftové motory typu 1,4 TDCI (Fiesta)
  • FORD WSS - M2C 913-C - určené pro naftové motory vybavené systémem DPF, kvalitativní úroveň shodná se třídou ACEA C1
  • FORD WSS - M2C 934-A - určené pro naftové motory vybavené systémem DPF, kvalitativní úroveň shodná se třídou ACEA C1

firemní normy Opel

  • GM-LL-A-025 (B0402095) - určené pro benzínové motory u osobních automobilů, snižuje spotřebu paliva
  • GM-LL-B-025 (B0402098) - určené pro naftové motory u osobních automobilů, snižuje spotřebu paliva
  • GM DEXOS 2 - určené pro benzínové a naftové motory s/bez systému DPF, lze nahradit předešlé normy GM-LL-A-025 a GM-LL-B-025

firemní normy Peugeot

  • B71 2295 – založený na minerální bázi určený pro nízké výkonnosti, odpovídá normám ACEA A1/B1
  • B71 2294 - založený na minerální bázi určený pro střední výkonnosti, odpovídá normám ACEA A3/B3
  • B71 2296 - odpovídající normám ACEA A3/B4 (resp. ACEA A5/B5), také pro oleje se sníženou viskozitou
  • B71 2290 - olej řady „MID SAPS“ se sníženou viskozitou, zvláště určený pro naftové motory vybavené systémem DPF, kvalitativní úroveň srovnatelná se třídou ACEA C2

firemní normy Renault

  • RN 0700 – určený pro benzínové motory, odpovídá normě ACEA A3/ B4 (resp. A5/B5)
  • RN 0710 - určený pro naftové motory bez systému „DPF“. Viskozitní třída SAE 5W-40, odpovídá normě ACEA A3/B4
  • RN 0720 - určený pro naftové motory se systémem DPF, viskozitní třídy SAE 0/5W–30/40, odpovídá normě ACEA C4

firemní normy Porsche

  • Porsche A40
  • Porsche C30

firemní normy MANN

  • MAN 271 - přibližně srovnatelná s ACEA E2
  • MAN M3275 - přibližně srovnatelná s ACEA E3
  • MAN M3277 - přibližně srovnatelná s ACEA E4 a MB 228.5
  • MAN M3477 - přibližně srovnatelná s ACEA E6 a MB 228.51




Výkonová klasifikace průmyslových olejů

Průmyslové oleje jsou z hlediska své výkonnosti klasifikovány pomocí hlavních symbolů (písmen), které určují základní aplikační skupiny podle norem ISO 6743 nebo DIN 51 502. Doplňková písmena na dalším místě specifikují zušlechťující přísady nebo blíže popisují produkty z hlediska jejich aplikace.



Symbol značení skupiny Oblast použití
ISO 6743 DIN 51 502
A AN, B Otevřené mazací soustavy
B FS Mazání forem, separátory
C C, HYP Ozubené převody
D V, K Kompresory (včetně chladivových), vývěvy
F C Vřetena, ložiska, spojky
G CG Kluzná vedení
H H, HV, HF, ATF Hydraulické systémy
M S, W Obrábění
N J Elektroizolace
P D Pneumatické stroje, (mazání olejovou mlhou)
Q Q Teplonosná media
R R Ochrana proti korozi
T TD Turbíny
U L Tepelné zpracování
Y F Ostatní aplikace
Z Z Parní stroje




Výkonová klasifikace převodových olejů

V praxi se setkáváme obvykle se třemi základními, výkonově odlišnými skupinami olejů, používaných pro mazání převodových systémů.

  • oleje pro mechanické převodovky (ručně řazené př., rozvodovky, diferenciály aj.)
  • oleje pro hydrodynamické převodovky (automatické převodovky ATF)
  • oleje pro kombinované systémy (víceúčelové oleje – traktorové: TOU, UTTO, STOU)

Klasifikace API popisuje úroveň užitných vlastností (výkonnost) převodových olejů. Označuje se symbolem GL a přídavnou číslicí (1 až 5 event. 6), od roku 1995 skupina MT - 1 viz tabulka.


Výkonnostní klasifikace olejů pro mechanické převodovky
Třída API Aplikační a technologická charakteristika
GL 1 Oleje pro převody s velmi nízkým zatížením, bez obsahu vysokotlakých přísad.
GL 2 Oleje pro převody s nízkým zatížením, bez obsahu vysokotlakých přísad.
GL 3 Oleje pro převody (ne hypoidní) se střední úrovní namáhání s nízkým evnt. středním obsahem vysokotlakých přísad.
GL 4 Oleje pro převody (ne hypoidní) s vysokou úrovní namáhání s obsahem vysokotlakých přísad (do cca 3,5 %).
GL 5 Oleje pro hypoidní převody pracující se značným zatížením s obsahem vysokotlakých přísad ve vysoké dozaci (cca 5 až 6 %).
GL 6 Oleje pro hypoidní převody pracující s velmi vysokým zatížením s obsahem vysokotlakých přísad ve velmi vysoké dozaci (až do cca 10 %).
MT - 1 Hodnocení olejů pro převodovky s ručním řazením bez synchronizace a rozvodovky.

Kromě hodnocení dle API se setkáváme také často s předpisy výrobců převodovek např. FORD, GM, Chrysler, Voith, ZF atd.



Oleje pro automatické převodovky ATF

Na oleje pro automatické převodovky jsou kladeny vysoké nároky a jsou charakterizovány pomocí firemních specifikací.
Celosvětově uznávanými standardy jsou:

  • Ford – M2 C 33 G, M2 C 33 F, ATF MERCON
  • GM (General Motors) – Allison Type C2, C3, C4; ATF Dexron II, IID, IIE, III, Type A Suffix A
  • Další významní výrobci – Chrysler, MAN, Voith, ZF


Oleje pro kombinované systémy

V této skupině olejů dominují velcí výrobci traktorů, zemních a stavebních strojů a proto se objevují jejich specifikace: (Caterpillar, Ford, John Deere, Massey Ferguson, New Holand, Zetor aj.)

  • TOU (Tractor Oil Universal) – olej pro hydraulický systém a mechanické převody (ne pro mokré brzdy!).
  • UTTO (Universal Tractor Transmossion Oil) – olej pro hydrauliku, mechanické převody i mokré brzdy.
  • STOU (Super Tractor Oil Universal) – olej pro všechny hlavní mazané celky moderních traktorů (vhodný i pro mazání motorů).

Poznámka: Oleje těchto skupin plní současně požadavky klasifikací pro jednotlivé základní skupiny (motorové, převodové a hydraulické oleje).

Zdroj: Paramo.cz